וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורה עם לקות למידה – זה טוב או רע?

7.7.2015 / 12:42

רבים תוהים האם אדם בעל לקויות למידה יכול להיות מורה. במכללת אורנים מאמינים שמורה בעל לקויות למידה יוכל לסייע בצורה מיטבית לתלמיד המתקשה ומטפחים מורים אלה

מורה כותבת על לוח. ShutterStock
מורה כותבת על לוח/ShutterStock

התפיסה הרווחת כיום היא כי לקויות הלמידה מלוות את האדם לאורך כל חייו, ועקב כך משפיעות על תפקודו גם בעולם העבודה ובחיי היום יום (שרייבר וחצרוני, 2010). בבואנו לדון בסוגיית המורה בעל לקות הלמידה, עולות שאלות אתיות רבות המעסיקות את מערכת החינוך בכלל ואת המכללות להכשרת מורים בפרט. האם יתכן שמורה יכתוב בשגיאות כתיב? היכן עובר הגבול העדין והשברירי המאפשר לסטודנט עם לקות למידה להיות מורה? יחד עם זאת, נמצא כי מורה בעל ניסיון אישי יוכל לראות את צרכיו של התלמיד המתקשה בצורה טובה יותר. מורה זה יוכל לכוון את הדרכים המיטביות להוראה מתקנת בעבור תלמידיו. מידת הרגישות שלו כלפיהם תהיה גבוהה יותר. ערך עצום למערכת החינוך יהיה הדוגמה האישית שמורים בעלי צרכים מיוחדים מהווים לתלמידיהם בתחום ההתמודדות עם קשיים וכן הבנת ערך השילוב. כמו כן, יתרונו של המורה בעל הצרכים המיוחדים הינה בהכרה של המורה ושל הסובבים אותו ביכולתו של כל אדם לתרום לסביבתו (דה- מרקש ובר-לב פרקש, 2010).

ממחקרי מורים לקויי למידה עולה כי לקות הלמידה תרמה ליכולתם לגלות רגישות ואכפתיות כלפי התלמידים, וכן גרמה להם להתאים את דרך ההוראה עבור כל ילד. מורים אלו שמים דגש על הקניית אסטרטגיות למידה לצד למידה מטעויות (ווגל ושרוני, 2009).

אם כך, מהם הערכים אותם חשוב להנחיל לתלמידים במאה ה- 21? מיהו האדם הראוי להיות מורה ומחנך בישראל? ואיך מכללה להכשרת מורים מתמודדת עם הכשרת מורים בעלי צרכים מיוחדים?

סטודנטים רבים מספרים לנו כי בחרו במקצוע ההוראה מתוך החוויה האישית שלהם: כדי שהם יהיו מורים טובים שיאמינו בתלמידים שלהם יותר ממה שהאמינו בהם. הם רוצים להיות לתלמידיהם, מה שהיו מעטים בעבורם - מורה שהיה קרן אור ביחסו החם והתומך אליהם ורוצים להיות כמוהו עבור תלמידים רבים מתקשים. "חשוב לי להיות מורה טוב, לחנך ילדים צעירים, אני רוצה לחסוך מהם את ההתמודדויות שלי עם מורים שלא האמינו בי ולא ראו אותי", מספר סטודנט. "אני רוצה לראות את הילדים האלו, למצוא את הכישורים שלהם ולעטוף אותם כך שירגישו מסוגלים ויגדלו עם הערכה עצמית".

סטודנטית אחרת העומדת בפני יציאה מהמכללה אומרת: "היה לי קשה בבית הספר, קשה ללמוד לקרוא, כתבתי עם שגיאות ורוב הזמן גם הפרעתי. אני זוכרת עד היום את המורה בכיתה ו' שפתאום האמינה בי ותמכה בי ופתאום התחלתי לאהוב תורה. בסוף כיתה ו' היא חילקה לי תעודת הצטיינות בטקס לפני כל בית הספר. אז התחיל המהפך בחיי. את החוויה הזו אני רוצה להעניק לתלמידים רבים, כמוני, שמתקשים להשתלב ולהצטיין, אבל יכולים להוציא מעצמם המון אם מאמינים בהם".

ומה אומרים תלמידים למורים עם לקות למידה? הקולות והדעות מגוונים. שמענו תלמידים שהמפגש הזה עם מורה חם, אכפתי ועם לקות מעודד אותם ומפיח בהם תקווה שאפשר להתגבר על קושי ולהצליח. "זה כייף לראות שהמחנכת שלי לא מושלמת, יש לה קשיים והיא מדברת עליהם חופשי בלי לעשות מזה עניין. המחנכת הזאת היא מודל החיקוי שלי", אמר תלמיד.

ברוח זו אנו מסייעים לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים במכללה למצות את הפוטנציאל האקדמי שלהם. אנו מתמקדים באסטרטגיות פיצוי ובלמידה מתוך הצלחות המותאמות לכל אחד ואחד מהסטודנטים בעלי הצרכים המיוחדים הפונים אל מרכז התמיכה באורנים.

אנו מאמינים בהם אמונה אמיתית ורואים את רצונם להיות שליחים בעבור תלמידיהם. היצירתיות שלהם הנדרשת למציאת פתרונות לפיצוי ולעקיפת קשייהם, מאפשרת למידה עמוקה ויעילה.

אנו מתאימים לכל אחד ואחת את דרכי הלמידה וההיבחנות המתאימות לשם הצלחתם המרבית, ללא ויתור על רמה אקדמית, על מנת שיגיעו לאותו קו הסיום של חבריהם לספסל הלימודים.

מערכת וואלה! בשיתוף מכללת אורנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully